Po raz pierwszy Shigeru Ban
użył papierowych tub w projekcie instalacji na wystawę Emilio Ambasza w
1985 roku w Tokio. W owym czasie zastosowanie tego typu konstrukcji
jako struktury nośnej nie było dopuszczone przez standardy prawa
budowlanego. Upór architekta sprawił jednak, że w 1993 roku system ten
otrzymał odpowiednie zezwolenia i został objęty warunkami prawa
budowlanego w Japonii. Podstawowym surowcem wykorzystywanym do produkcji
papierowych tub jest makulatura. Są one znacznie lżejsze od drewna,
stali czy betonu - to podstawowa korzyść stosowania tego systemu. Inna,
równie ważna, to bardzo prosta produkcja i co istotne - możliwość
całkowitego ponownego przetworzenia.
Pierwszy obiekt, w którym po procesie uzgodnień budowlanych, papierowe tuby są jedynym systemem konstrukcyjnym budynku to Paper House w Yamanashi,
Japonia powstały w 1995r. Dom o ścianach tworzących w rzucie literę S
zaprojektowany został na kwadratowym obrysie o boku długości 10 m. Sto
dziesięć papierowych tub o wysokości 270 cm, średnicy 280 mm i grubości
15 mm, kształtuje przestrzeń życia mieszkańców wewnątrz i na zewnątrz
powstałej kompozycji. Dziesięć spośród nich przenosi obciążenia pionowe,
natomiast osiem wewnętrznych - obciążenia boczne. Drewniane łączniki w
formie krzyża, trwale związane z fundamentami, stanowią mocowanie baz
wzmocnionych stalowymi śrubami. Duże koło otoczone osiemdziesięcioma
papierowymi tubami formuje wewnętrzną przestrzeń salonu z galerią
wokoło. W wolno stojącej papierowej tubie o średnicy 1230 mm umieszczono
toaletę, natomiast w mniejszym, niedomkniętym okręgu - łazienkę z
zamkniętym małym ogrodem – tsuboniwa. Część mieszkalna, w tak zwanym
wielkim kole, to duża przestrzeń pozbawiona mebli (poza aneksem
kuchennym), z ruchomymi, szklanymi drzwiami oraz ruchomymi szafami.
Do najbardziej znanych obiektów zaprojektowanych przez Shigeru Bana należy pawilon japoński na wystawę EXPO 2000 w Hanowerze.
Jako jeden z niewielu pawilonów uwzględniał problematykę ochrony
środowiska – znaczna jego część po wystawie została ponownie
przetworzona. Konstrukcję pawilonu tworzył papierowy szkielet, co w
zestawieniu z jego formą i wielkością jest zaskakujące. Dach pawilonu
podtrzymuje kratownica złożona z papierowych tub o średnicy 120 mm,
połączonych ze sobą za pomocą taśmy ze sztucznego tworzywa. To
największa budowla stworzona z papieru. Jej powierzchnia całkowita
wynosi 5450 m², powierzchnia wystawiennicza - 3600 m², długość - 72 m,
szerokość - 35 m, maksymalna wysokość - 15,5 m. Z prostokątnego planu u
podstawy wyrastają trzy ogromne kopuły, kreując wspaniałą przestrzeń
wnętrza obiektu. Przekrycie konstrukcji wykonano ze specjalnie
wyprodukowanego, wodoodpornego i przepuszczającego światło papieru,
wzmocnionego przezroczystą membraną PVC. System ten nawiązywać ma do
bardzo starej w kulturze Japonii metody przesłaniania otworów rodzajem
pergaminu zwanego shoji.